A 34
órás vonatút különös élmény volt, még a hatnapos Transzszibéria Expresszhez képest is. Maga a vonat is
soselátott meglepetésekkel szolgált. Fülkék nem voltak, az egész
kocsi egyetlen tér volt. Az egyik oldalon húzódott egy folyosó,
melyből sok kis oldalfolyosó nyílt, melyet menyezeti érő falak
választottak el egymástól, s ezen oldalfolyosókról jobb és bal
kéz felé egyaránt, három szintben nyíltak a
fekvőalkalmatosságok, mivel ágyaknak igazán nem nevezhetem őket.
Így, ha az ember lefeküdt, kilógathatta a fejét vagy a lábát a
hosszanti folyosóra. Éva legfelülre, én meg alá kerültem
kettővel, a legalsó ágyra. Ez volt a híres „hard sleeper”,
azaz a helyi másodosztály. Ablakok néhol hiányoztak, de
szúnyogháló mindenhol volt, ha kissé foltozott is. Mindazonáltal
jóakaratú útitársaink óvtak bennünket attól, hogy az ablak
közelébe értékes tárgyakat helyezzünk, mert vannak az
állomásokon olyanok, akik képesek egy pillanat alatt fölhasítani
a szúnyoghálót és elillanni a zsákmánnyal. Csomagtartó, az
mindössze egyetlen egy húzódott végig a hosszanti folyosó teteje
közelében (és nem Yen volt az egyetlen kínai, aki szeretett sok
csomaggal utazni), így a mi motyónk – lévén hogy kevésbé
voltunk erőszakosak – csak a folyosón kaphatott helyet, neki is
mentek jó néhányszor. S ezt a fölöttébb szűkre szabott
csomagtartót is megkurtították jó másfél méterrel az elején
meg a végén, hogy elhelyezhessenek a vasúti kocsiban kettő darab
színes TV-t, amiből pedig szerintem egy is több volt a kelleténél,
azonkívül rádiót építettek minden „oldalfolyosó”
mennyezetébe, méghozzá oly módon, hogy sem kikapcsolni, sem
lehalkítani nem lehetett őket, így hát korán reggel kitűnő
kínai munkásmozgalmi indulókra ébredtünk. Este az ágyválasztásnál
ez a szempont tudatlanságunk okán nem merült fel, úgyhogy én viszonylag jól jártam
az alsó fekhellyel, de Éva szegény igencsak hamar lemászott a
felső ágyról.
Döglesztő
volt a meleg, és ahogy mentünk délebbre, annál inkább. Még az
odavalósiakon is látszott, hogy mennyire nehezen viselik. Ha már
nagyon nem bírtuk, átmentünk a szomszéd kocsiba, ahol kis északi
sark fogadott minket, bár a kifüggesztett hőmérő 26 fokot
mutatott. Ez egy teljesen új, német gyártmányú kocsi volt, hasonló
felépítésű, mint a mi Transzszibéria kocsink, – azaz
fülkénként négy ágy két szintben, – csak tisztább.
(Mellesleg ezt hívták „soft sleeper”-nek, ami itt az első
osztályt takarta), de ezenkívül a vagonon kívül egyik kocsinak
sem járt ki a légkondi, még a többi „soft sleeper”-nek sem, ezért ez nyilván valamilyen VIP-vagon lehetett, talán a „nagy menetelésben” megfáradt öreg kínai kommunisták utaztak benne.
Mindenesetre sok időt nem tölthettünk ebben a hűtőszekrényben,
mert a kalauz rendszerint barátságtalan pillantásokkal méregetett
minket, így nem akarván kihúzni a gyufát, mentünk vissza a
szaunánkba. Sokat játszottunk és bucira aludtuk a fejünket.
Kanton
Kína hatodik legnagyobb városa és ötödik legnagyobb kikötője,
bár a 15. században az első volt. Kínaiul Guang-zhou
(Guang-csou) a neve, mert a Kanton szó egy tévedésből származik.
Amikor a potugál hajósok 1517-ben partra szálltak itt, – s ezzel
Marco Polo után az első európaiak voltak az országban, –
megkérdezték hogy hol a fenében is vannak, a helyi lakosok a
tartomány nevét mondták, hogy Guangdong, s ezt értették a
potugálok Kantonnak, s így nevezték később is a várost. A
portugál hajósok, aztán Kína számára is hasznos kereskedelmi
tevékenységük végzésére megkapták Aomen városát, mely most a
Macau nevet viseli. Kanton a Gyöngy-folyó torkolatvidékének
szájánál fekszik, úgy 100 km-re a tengertől, de a
tölcsértorkolaton tengeri hajók is képesek közlekedni Kanton
városáig A híres Gyöngy-folyó, mely az Ópiumháborúkban oly
nagy szerepet játszott, (s a második legbővizűbb folyó Kínában),
tölcsértorkolatoknál szokatlan módon több ágra szakadva vágja
három felé a várost, számos szigetet alkotva.
Végre! :)
VálaszTörlés