A Tian-an men tér |
Délután igazi turista városnézést terveztünk, s el is
mentünk a Császári Palota (Ku Kung) bejáratáig, ahonnan az árak
visszariasztottak minket, mert egy átlag kínai múzeumi belépő húszszorosára
rúgtak. Persze az ember utólag megbánja az ilyesmit, szóval itt hívnám föl
minden világvándor figyelmét, hogy amit elmulasztottál, azt nagy
valószínűséggel nem látod többet, a „carpe diem!” tanácsa fokozottan érvényes
minden utazóra, szóval ne halogass és ne spórolj, nézz, láss, éld át!
Császári
Palota bejárata, a Mennyei Béke Kapuja a világ egyik leghíresebb teréről
nyílik, így ha már itt voltunk, megnéztük tehát tüzetesebben, bár már egy-két
alkalommal átmentünk rajta kutyafuttában.
A Mennyei Béke Kapuja |
A Mao-zóleum |
A Tian-an men,
vagyis a Mennyei Béke Kapujának a tere nemcsak hírnevében, hanem méreteiben is
a világelsők között van, teljes területe kitesz úgy 40 hektárt, hírnevét
azonban elsősorban nem a méreteivel vívta ki. Először 1919. május 4-én vonultak
fel tüntetők rajta, számunkra is érthető okból: ők is tiltakoztak a
versailles-i „békék” ellen. 1949. október 1-én itt kiáltották ki a Kínai
Népköztársaságot, és a Tian-an men kapubástyája a kínai címerbe is bekerült.
1959-ben itt épült fel a kínai parlament, 1976-ban itt rendeztek hatalmas
tüntetést a „kulturális forradalom” ellen, és itt búcsúztatták Mao Ce-tung-ot,
akinek végső nyughelyét rejtő épület is itt épült fel a tér déli sarkán. Ezt mi
tréfásan csak Mao-zóleumnak hívtuk. Be nem mentünk, hisz jelenleg zárva.
Mao arcképe
egyébiránt állandóan kint függ a kapubástya mellvédje alatt, állítólag egyedül
itt az egész országban.
Ám a tér mai
ember számára legnagyobb nevezetességét még nem említettem: Itt lőttek a
diktatúra ellen tüntető fegyvertelen diákok közé 1988-ban, s ez az esemény a „tian-an men téri vérengzés” néven vonult be Kína egyébként sem túl békés
történelmébe.
Elbuszoztunk
ezután a Tian Tan templomegyütteséhez, ahol ráébredtünk a kínai idegenforgalom
„ki a pénzt a zsebből” taktikájára. A komplexumon belül három nagyobb egység,
három jegyirodával, és egyre növekvő árakkal. De nem hagytuk ám magunkat az
állami, idegenforgalmi maffiától kizsákmányolni, diákigazolványomat fölmutatva,
felemelt fejjel, rájuk sem pillantva, magabiztosan sétáltam át a jegyellenőrök között, akik nem
mertek megállítani. Ez vezetett a felismeréshez: vannak azért a diktatúrának is
előnyei.
A Tian Tan-nál |
A Tian Tan
templomegyüttesének délről nyílik a kapuja egy csatorna szegélyezte útról.
Mellesleg ugyanezen csatorna folydogál szállónk előtt is. Az első építmény,
amibe belebotlottunk, maga a Tian Tan, az Ég Oltára volt.
A kínaiak
szerint itt van a világ közepe. Minden nép hagyománya valahova a saját élettere
közelébe teszi a „világ közepét”, ám ritkán olyan egzakt módon, mint a kínaiak.
A kínaiak a saját országukat Chung Kuo-nak hívják, ami Középső Birodalmat
jelent, ezzel is utalva a „világ közepére”, s magukat „középsőknek” nevezik,
jelezve, hogy ők a legfontosabb, a világ közepén élő nép. Tehát a kínaiban a
„chung” ( 中 ) egyaránt jelent „középsőt”,
és „kínait”.
A világ
közepének mitológiai magyarázata egyszerű. Az Ég Oltárán a Mindenség Urának, az
Égnek mutattak be áldozatot, de ezt csak egyetlen ember tehette. Csakis az Ég
fia, a birodalom apja, azaz a császár mutathatott be itt mennyei papájának
áldozatot, és az egész birodalomban csak ezen az egyetlen helyen. Hol másutt lehetne
hát a világ közepe, mint ott, ahol az Ég saját fiacskájával érintkezik, azaz az
Ég és a Föld összeér: az Ég oltárának a közepe tehát a világ közepe.
A Körbenjáró Hang Fala |
Maga a „világ
közepe” pontosan ki van jelölve, egy kb. egy méter átmérőjű, kerek, fehér
márványlap egy ugyancsak kerek térség közepén, mely háromszoros, lépcsőzetesen
emelkedő kőkerítésével magasodik ki környezetéből. A kicsi kínaiak képesek
voltak hosszú sorokat kivárni, csakhogy ráléphessenek a márványlapra, és
elmondhassák, hogy voltak a világ közepén. Mi megelégedtünk annyival, hogy sorban állás nélkül egy
méterre voltunk a világ közepétől, ezt se mindenki mondhatja el magáról.
A második
épület a Huang Chiung Yu, azaz a Mindenség Istenének Temploma volt, ám ennek a
templomnak a legnagyobb érdekessége nem magában az épületben volt kereshető,
hanem a falban, ami körülvette. Ez a fal egy kb. 60-70 m átmérőjű szabályos
körben keríti a templomot, s a kínaiak a Körbenjáró Hang Falának hívják, mivel
azzal a különleges akusztikai sajátossággal bír, hogy a faltól pár centiméterre
való suttogást is úgy továbbítja, hogy állítólag a fal minden pontján egyforma
erősséggel hallani. Erről azonban közvetlen empirikus bizonyítékot manapság
lehetetlen szerezni, mivel a kicsi kínaiak egész légiója kísérletezik
egyszerre, így igazi bábeli hangzavar az eredmény.
Út az Égi Imádságok Csarnokához |
A harmadik
építmény, a Chi Nien Tian, azaz az Égi Imádságok Csarnoka, a legimpozánsabb, s
egyben a komplexum jelképe is jellegzetes hármas fedelével. Ha az ember a
Körbenjáró Hang Falától közelít felé, egy hosszú, széles, kövezett úton kell
végigmennie, s a horizonton egy épületet lát emelkedni. Ám, ha az emberfia
közelebb ér, rádöbben, hogy két épület, amit lát. A templom kapuja (mely
Kínában mindig szigorúan különálló épület) felett a templom legfelső teteje
látszik ki, és kelt olyan hatást, mintha magán a kapuépületen volna egy kis
tornyocska.
A Chi Nien Tian, azaz az Égi Imádságok csarnoka |
Maga az Égi
Imádságok Csarnoka a földkerekség egyik legtökéletesebb arányaival
büszkélkedhet. Egyesek a Taj Mahalhoz, mások a Parthenonhoz hasonlítják, bár
sokkal szerényebb méretekkel bír. Úgy 30 m magas és fából van, ami
köztudomásúan nem a legtartósabb építőanyag. Ezt a templomot 1420-ban
építették, hogyan maradhatott hát ilyen épségben a történelem viharainak
tüzében? Ezenkívül Kínában a faépületeket díszesen ki szokás festeni. A Csi Nien
Tian fafelületein a vörös, kék, zöld, sárga és arany színek váltakoztak szinte
tökéletes összhangban, bár így hallomás alapján azt hiszem lehetetlen
elképzelni, hogy ezek a nálunk egymást ütő színek hogy is alkothatnak
harmóniát. Valahogy nem látszottak fakónak a színek. Hogy maradhattak hát ilyen
élénkek a színek ennyi éven keresztül? A válasz a kínai „műemlékvédelemben”
kereshető.
Nálunk a
műemlékvédelem alig több, mint százéves találmány, s a keresztény világ egyéb
részein se sokkal régebbi. Európában és még inkább Ázsia nyugati részén egy
épület addig állt, míg össze nem omlott magától, még akkor is, ha netán laktak
benne. Az állagmegóvás, mint olyan, teljesen ismeretlen fogalom volt. Ha
összeomlott valami, újat építettek helyébe. Nos, kis túlzással ez jellemezte a
három-négyszáz évvel ezelőtti Európát.
Kínában
teljesen másként gondolkodtak. Itt nem azért maradtak meg akár ezer éves
épületek is, mintha errefelé kevesebb társadalmi és természeti katasztrófa lett
volna. Kínában egész egyszerűen azonnal kijavították az épületen keletkező
hibákat, kicserélték az elkorhadt gerendákat, újrafestették a kifakult
színeket. A fontos épületeket állandóan gondozták. Ígyhát egy templomnak mára
már szinte minden alkotórészét kicserélték, egyetlen darabocskája sem eredeti,
de még mindig áll, és még mindig ugyanaz a templom. A világ egyéb helyein sehol
sem láthatunk félezer éves faépítményt teljes pompájában, csak itt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése