A kínaiaknál kötelező csoportkép |
Az éjszaka nem telt zavartalanul, hajnali négy óra körül
ismét WC problémákra ébredtünk. Éreztük, ez rávetheti még árnyékát a Nagy Falra
is, ugyanis 5.45-kor ébresztő, randevú Yennel, és egész családjával a
pályaudvaron és túra a Nagy Falhoz. Elhatároztuk, hogy egész nap egy falatot
sem eszünk, s akkor talán megkönyörülnek rajtunk az istenek.
A Nagy Fal viszonylag közel van Pekinghez, úgy 70-80 km-re, s ezt a távot busszal szándékoztunk megtenni. Mármost a buszárak igencsak változóak voltak.
A Nagy Fal viszonylag közel van Pekinghez, úgy 70-80 km-re, s ezt a távot busszal szándékoztunk megtenni. Mármost a buszárak igencsak változóak voltak.
Badaling a Nagy Fal leglátogatottabb, valamint legjobban megőrzött és felújított része |
A hotelből induló busz angol idegenvezetéssel 50
FEC-be került, a pályaudvartól induló külföldiek által fellelhető buszért 15
FEC-t kellett fizetni, és a kínaiak számára szolgáló busz pedig 7 řen-min biért
fuvarozta az odavalósiakat. Mi persze Yenéknek köszönhetően ezzel a
legutóbbival mentünk, kivívva ezzel a többi külföldi irigységét. Tudomásom
szerint nem is sikerült senki másnak ezt a túrát ilyen olcsón megúszni, csak
egy fiatal német párnak, akikről később lesz még szó bővebben. Nekik sikerült
kemény 4 řen-min biért kínai vonatjegyet sírni.
Izgalmas kaland egy teve |
A Nagy Fal ezen részét Badaling-nak hívják, és láthatóan
minden infrastruktúra a turistaforgalom céljaira alakult ki itt. Találkoztunk
itt egy szerencsétlen kétpúpú tevével, akinek az volt a foglalkozása, hogy a
hátán fotózzák le a világjáró kínaiakat a Nagy Fallal a háttérben. A hiánygazdaság rémképét felidéző sor állt szegény tevére várván, akinek naponta
többezer kicsi kínait kellett kiszolgálnia. Yen lánya is felült a tevére, és én
le is fotóztam, bár a kínai szokásokkal ellentétben nem akkor, amikor a hátán volt.
A képen én vagyok a fekete hátizsákkal, s mint ilyen, az egyetlen külföldi közel s távol a legnevesebb kínai látványosság kellős közepén. |
Itt voltunk hát annyi mese és legenda, annyi történet helyszínén. A rémes forgalom, nyüzsgés és tolakodás nem könnyítette meg a hely szellemének fölfedezését és mély átélését, de volt egy pont az egyik bástyán, mely kevésbé volt zsúfolt, s onnan nagyszerű kilátás nyílt. Hosszú-hosszú kilométerekre beláttam a fal cikk-cakkos kanyarulatait, s itt megérintett ennek a létesítménynek, vállalkozásnak a monumentalitása.
Megmásztuk hát a Nagy Falat, és ennek dokumentálására
vásároltunk egy-egy „I climbed the Great Wall” feliratú pólót. Sajnos nekem még
az XXL-es méret is kicsinek bizonyult.
Ez is egy Ming-kori rész, de romokban. Állítólag már a falak 40% eltűnt az állagmegóvás teljes hiánya miatt. |
foglalkozni az építésével – csak a XVII. században fejezték be, pontosabban onnantól nem építették tovább. Sűrűn átépítették, mert az eredeti falak jelentős részben döngölt földből készültek, ígyhát Badalingnál, ahol mi jártunk, az kétezer helyett „mindössze” három-négyszáz esztendős rész. Másodszor a Nagy Fal nem egyetlen nagyon hosszú fal, hanem bonyolult falrendszer, s egymás közelében is lehetnek teljesen ép és romos részek, melyikre hogyan vigyáztak. A Nagy Fal egésze bizony korántsincs olyan állapotban, mint azt a fényképekről az ember sejthetné.
Shisanling-gát |
A Nagy Kínai Fal után meglátogattuk a „Nagy Kínai Gátat”, ez volt az ára annak, hogy az olcsó helyi busszal mentünk. Ez
nincs benne a külföldiek buszprogramjában, így nekünk is kijutott némi agymosás
a haladásról, és a kommunista Kína műszaki vívmányát, a víz- és
energiaügy fejlesztése terén tett erőfeszítéseit is láthattuk, melyet egy erre a
célra felszerelt kiváló múzeum közvetített mély buzgalommal. Persze véleményünket gondosan véka alá rejtettük,
mert annyit már megtanultunk, hogy az embernek bármi legyen is a véleménye, a
látottakat szigorúan csak dicsérni illik, a kínaiaknál legalábbis.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése